WeChat Pay in Nederland

 

Chinese consumenten en toeristen aantrekken

WeChat vóór WeChat Pay:

WeChat, de super app waarmee je werkelijk alles kunt doen in China. WeChat, de mobiele app ontwikkeld door Tencent, heeft nu wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers.

Terwijl de meeste sociale netwerken een specifiek model hebben, werd WeChat gelanceerd als een berichten-app om vervolgens zijn ecosysteem uit te breiden en de alles-in-één app te worden die onmisbaar is in het dagelijkse leven van de Chinezen. WeChat wordt door 70% van de gebruikers minstens 1 keer per dag gebruikt en biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om het te gebruiken als een sociaal netwerk om berichten te versturen, momenten te delen, officiële accounts van hun favoriete merken/bedrijven, beroemdheden of influencers te volgen.

Met de e-shops van WeChat kunnen gebruikers aankopen doen van elk type product of dienst zonder WeChat te verlaten. Met de miljoenen WeChat-miniprogramma's die in het ecosysteem beschikbaar zijn, kunnen gebruikers informatie zoeken, artikelen lezen, streaming video's bekijken, videospelletjes spelen of aankopen doen.

Op WeChat kunnen gebruikers ook belastingen betalen, een taxi boeken enz. Betalingen gebeuren ook binnen WeChat via de e-wallet "WeChat Pay". Mobiel betalen is zo gedemocratiseerd dat het momenteel moeilijk, zo niet onmogelijk, is om bij sommige winkels met je bankkaart of contant te betalen. Met WeChat Pay kunnen gebruikers hun bankrekening koppelen aan WeChat, waardoor hun telefoon een echte e-wallet wordt.

Waarom moeten Duitse handelaren WeChat Pay accepteren?

Tegenwoordig worden er steeds meer online betaaldiensten aangeboden. De fintechsector is aantrekkelijk voor investeerders en er komen voortdurend nieuwe diensten bij. Chinese mobiele betaaldiensten, namelijk Alipay en WeChat Pay, domineren echter de markt. Beide platforms hebben een echt concurrentievoordeel ten opzichte van hun concurrenten. Een volledig geïntegreerd ecosysteem.

De integratie van WeChat Pay of Alipay in Duitsland biedt verschillende voordelen voor Italiaanse winkeliers:

  1. WeChat Pay is het platform dat het grootste aantal abonnees ter wereld heeft. Door WeChat Pay in hun winkel te accepteren, kunnen handelaren zich ontdoen van het gedoe met het omrekenen van valuta. De winkelier ontvangt het bedrag van de transactie in euro's als hij de euro als zijn valuta kiest. Bovendien zijn de tarieven zeer gunstig voor handelaren.

  2. Door WeChat Pay te accepteren, maakt de Duitse winkelier het gemakkelijker voor Chinese klanten om in hun winkel in Italië te besteden. Ze zullen niet meer beperkt zijn tot de pinnen in hun WeChat Pay of Alipay portemonnee.

  3. WeChat Pay accepteren betekent profiteren van de speciale promoties die de groei van uw Duitse bedrijf bevorderen. Chinese consumenten bezoeken u als ze u kennen. In Europa zoeken we op de website van het bedrijf om het vertrouwen van de winkelier te winnen, in China zoeken ze naar het WeChat-account.

  4. Chinese toeristen hebben ook zeer specifieke behoeften: Ze willen winkels en hotels die Alipay, WeChat Pay of Union Pay accepteren, omdat de meesten van hen geen internationale creditcards of contant geld gebruiken

Chinese toeristen in Nederland: een groeiende zakelijke kans

Nederland beleeft een boom van het Chinese toerisme. Meer en meer mensen uit China bezoeken het land. In 2009 kwamen minder dan 400.000 Chinese toeristen naar Duitsland, maar in 2017 is het aantal Chinese aankomsten meer dan verdrievoudigd tot meer dan 1,5 miljoen.

Tussen 2010 en 2019 stegen de overnachtingen van Chinese toeristen in Nederland van 1,1 naar 2,9 miljoen. Hoewel het aantal in 2020 slechts 368.000 bedroeg vanwege de uitbraak van COVID-19, blijft China de belangrijkste Aziatische markt voor toeristen naar Nederland.

De statistieken zijn indrukwekkend: Chinese toeristen zijn in slechts een paar jaar tijd een van de belangrijkste toeristische groepen in Nederland geworden.

Volgens een recent onderzoek van IPK International, een in Duitsland gevestigde adviesgroep op het gebied van toerisme, heeft 44 procent van de Chinezen de wens geuit om naar het buitenland te reizen, en 25 procent wilde Nederland binnen een jaar bezoeken.

Veel Chinese sociale media berichten over Duitsland vermelden de sensatie van het huren van een auto en het rijden rond schilderachtige delen van Nederland. Het verkeer in China is over het algemeen druk en chaotisch en auto's zijn erg duur in veel "tier one" Chinese steden, zoals Shanghai.

Veel Chinezen associëren Nederland met eersteklas autofabrikanten en rijden graag op de autobahn, bij voorkeur in een Mercedes of BMW natuurlijk!

Sinds het uitbreken van COVID-19 begin vorig jaar streeft de GNTB ernaar om de diverse reiservaringen van het land onder Chinese toeristen te promoten, zoals bestemmingen, musea en keukens via livestreams door mensen die in Duitsland wonen.

Hoe zal het Chinese toerisme er na de pandemie in Europa uitzien?

Als de Covid19-pandemie voorbij is, voorspellen de deskundigen een versnelde verschuiving naar kleinere groepen en onafhankelijke reizen.

Een ander belangrijk punt waarover de toerismedeskundigen het eens waren, was hoe belangrijk digitalisering is om Chinese reizigers te helpen betere ervaringen op te doen. Dit omvat kanalen voor inspiratie en planning vóór de reis, digitale hulpmiddelen bij toeristische attracties en mobiele betalingen, niet alleen bij bedrijven die toeristen bedienen, maar zelfs bij bedrijven die niet specifiek deel uitmaken van de toeristische sector. Winkels en supermarkten, modemerken, luchthavens, e-Commerce winkels zijn het volgende doelwit van onze promotie van mobiele betaaldiensten. 

Als u een toeristische onderneming heeft, is het nu een goed moment om voorbereid te zijn op Chinese bezoekers.

U wilt gevonden worden door Chinese toeristen, begrepen worden en aantrekkelijk zijn. Wij hebben een toegewijd team van experts dat u kan helpen Chinese toeristen te bereiken en aan u te binden.

Open een WeChat- of Alipay-account zonder openings- of onderhoudskosten en zonder verplichtingen

Silkpay is een Fintech-bedrijf, partner van Alipay en WeChat Pay, de belangrijkste Chinese e-wallets. Wij bieden mobiele betaaldiensten aan in fysieke winkels en e-commerce in Europa.

Silkpay biedt ook marketing- en communicatiediensten via Chinese sociale platforms waarmee winkeliers Chinese klanten kunnen aantrekken en verkopen. Onze zeer uitgebreide catalogus van KOL (Key Opinion Leaders) stelt u in staat om de meest geschikte influencer voor uw activiteit te kiezen. Dankzij onze teams van ervaren Chinese schrijvers zal Silkpay u ook helpen een sterke marketingstrategie op te bouwen en relevante inhoud te leveren voor uw merk.

Vandaag heeft Silkpay al het vertrouwen gewonnen van duizenden winkeliers en grote farmaceutische groepen, modemerken, restaurants, luchthavens, historische attracties, supermarkten, e-commerce winkels enz. uitgerust in Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, Spanje, Londen en tientallen andere Europese landen.