Uitgaand reizen van Chinese consumenten herstelt zich, wat verandert er voor merken?

 

De Chinese National Health Commission kondigde vorige week aan dat inkomende reizigers vanaf 8 januari niet langer in quarantaine hoeven bij aankomst in China. De beperkingen voor uitgaande reizen zijn ook opgeheven, waardoor het "Zero-Covid"-beleid na 3 jaar wordt beëindigd.

Nu China van plan is zijn grenzen te heropenen, haasten Chinese burgers zich om overzeese reizen voor 2023 te plannen, volgens Trip.com Group.

Bij het horen van het goede nieuws begonnen overzeese bedrijven die 3 jaar met onzekerheid worstelden tot ze een lichtpuntje voor de toekomst begonnen te zien.

China is een van de landen die het het moeilijkst had tijdens de Covid-tijd. De regering sloot hele steden af ​​in navolging van China’s ‘zero Covid’-beleid, dat tot doel had het virus volledig te verwijderen.

We kunnen dus niet ontkennen welke impact dit zou kunnen hebben op het consumentengedrag. In dit artikel bespreken we hoe het Chinese consumentengedrag veranderde na Covid. Wat mogen bedrijven verwachten? Wat is het nieuwe normaal en de voorkeuren van deze klantenkring? Wat moeten merken voorbereiden om aan de nieuwe behoeften van deze consumenten te voldoen? Welke bestemmingen zullen Chinese reizigers kiezen voor 2023?

Reactie van Chinese consumenten op de opheffing van de beperkingen:

De meeste consumenten kijken ernaar uit om naar het buitenland te reizen na het gemak van het nul-Covid-beleid.

Nadat het nieuwe beleid was vrijgegeven, schoot het aantal zoekopdrachten naar uitgaande reizen op reisplatforms omhoog. Volgens Ctrip-gegevens is het aantal zoekopdrachten naar populaire overzeese bestemmingen op het Ctrip-platform binnen 30 minuten na de release tien keer zo hoog als vorig jaar.

Uit gegevens van hetzelfde reisplatform blijkt ook dat na het uitbrengen van de aankondiging het aantal visumzoekopdrachten in een oogwenk met 10 keer toenam.

Vanaf 8 januari 2023 wordt het in- en uitstapbeleid in principe weer normaal. Experts zijn van mening dat de piek van de uitgaande reizen van China in de zomer van 2023 kan komen.

Koopkracht groter?

Geschat wordt dat in 2023 de consumptieve bestedingen per hoofd van de bevolking van Chinese ingezetenen zullen toenemen met een interval van 8% tot 12%.

De koopkracht van de Chinese consument is nog steeds erg groot. De belangrijkste verandering die tijdens de pandemie heeft plaatsgevonden, is dat ze na de epidemie rationeler zullen consumeren.

Geboorte van een rationelere consument dan ooit:

Het zelfbewustzijn van de consument wordt steeds duidelijker. Ze besteden nu meer aandacht aan interne behoeften. Hun keuze is meer en meer gebaseerd op de kwaliteit van het product.

Door de epidemie getroffen, zijn Chinese consumenten pragmatischer en voorzichtiger geworden. Daarnaast besteden ze meer aandacht aan de specifieke functies en bruikbaarheid van producten.

De Chinese consument van vandaag zal vergelijken en diepgaand onderzoek doen alvorens te kopen. 60% van de respondenten vergelijkt producten op meerdere winkelwebsites of winkels voordat ze een bestelling plaatsen.

Daarom adviseren experts bedrijven om consumenten een kijkje achter de schermen te geven van hoe hun producten worden gemaakt, en om online en offline contactpunten te verbreden om bekendheid te geven aan hun nieuwste lanceringen en op de hoogte te blijven van wat er populair is onder Chinese consumenten.

Top 5 consumptietypes Chinese consumenten?

Volgens in China uitgevoerde consumentenonderzoeken bevestigde 75% van de respondenten dat hun levensstijl voor en na de epidemie was veranderd.

In 2021 waren de top vijf consumptietypes van Chinese consumenten

  • Ervaringsconsumptie (69%)

  • Gezondheid (47%)

  • Luxegoederen (42%)

  • Persoonlijke ontwikkeling en leren (39%)

  • Cultuur (31%).

In de toekomst, of het nu een korte- of langetermijnplan is, zullen Chinese consumenten hun investeringen in verdere studies, persoonlijke ontwikkeling en het culturele leven enorm vergroten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de leefstijlconsumptie van generatie Z anders is dan die van andere generaties. Zo is de voorkeur van Generatie Z voor parfum, cosmetica en auto's groter dan die van andere generaties consumenten. Generatie Z staat op het eerste gezicht nog in de kinderschoenen op de markt, maar wordt beschouwd als een "rijzende ster". Zijn toekomstige koopkracht mag niet worden onderschat.

Welke categorie Chinese toeristen kunt u in 2023 in Europa verwachten?

Terwijl de Chinese overheid reisbureaus nog steeds enkele beperkingen oplegt met betrekking tot grote groepsreizen, bereidt een andere categorie consumenten zich al voor op buitenlandse reizen zonder beperkingen.

Al zal het aantal Chinese groepsreizen zich herstellen. Naar schatting zal het enige tijd duren vanwege de beperkingen die nu in China gelden. Europese handelaars krijgen echter de kans om een ander type toeristen te verwelkomen: "De financieel comfortabele Chinese consument".

Ondanks een aanzienlijke daling van het aantal Chinese toeristen tijdens Covid, is de gemiddelde consumptie met ongeveer 50% gestegen.

Dit betekent dat Chinese toeristen bereid zijn om te genieten van high-end reizen en meer uit te geven tijdens hun reis om een meer gepersonaliseerde ervaring van hoge kwaliteit te krijgen.

Aangezien meer Chinese klanten de afgelopen jaren een sterkere koopkracht hebben getoond en hun focus hebben verlegd naar "Goede ervaring", ongeacht de kosten, is het tijd voor handelaren om hun service aan te passen aan vermogende toeristen, toeristen die Engels spreken , en die de middelen hebben om alleen te reizen en alles zelfstandig te doen.

Welke bestemmingen zullen Chinese toeristen bezoeken in 2023?

Vergeleken met 2021 zijn Europa en de VS in 2022 naar de eerste plaats gestegen als favoriete bestemmingen voor uitgaand toerisme, waarmee ze Zuidoost-Azië, Hongkong, Macao en Taiwan voorbijstreven. Het aandeel respondenten dat Europa en de Verenigde Staten als uitgaande reisbestemming kiest, is met 26% gestegen ten opzichte van 2021.

Nadat onlangs de opening van de grenzen werd aangekondigd, waren Japan, Thailand, Zuid-Korea, de VS, Singapore, Maleisië, Australië en het VK de top 8 van bestemmingen buiten het vasteland met het snelst groeiende zoekvolume. Verdere marktstudies met reisbureaus en platforms moeten worden uitgevoerd om het echte reisplan van de consument te kennen, evenals gegevens over waar ze daadwerkelijk naartoe zijn gereisd.

Welke betaalmethoden gebruiken Chinese toeristen in het buitenland?

In 2018 overtrof enerzijds het transactievolume van Chinese uitgaande toeristen die mobiele betalingen gebruikten voor het eerst contante betalingen, goed voor 32% van het totale transactievolume.

Aan de andere kant heeft 69% van de geïnterviewde Chinese toeristen in het verleden mobiel betaald in het buitenland tijdens hun reizen naar de VS, Canada, het VK, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland of Italië in 2018.

Alipay, een onmisbare e-wallet om Chinese toeristen te verwelkomen:

Aan de kant van de handelaar hebben marktonderzoeken aangetoond dat bijna 60% van de buitenlandse handelaren een toename van het klantenverkeer en de omzet hebben gezien na acceptatie van Alipay in hun winkels. 73% van deze verkopers gaf duidelijk aan dat ze Alipay zouden aanbevelen aan andere vergelijkbare bedrijven.

Na het nieuws over de opheffing van de Covid-beperking in China, wil 55% van de handelaren die Alipay of WeChat Pay nog niet in hun winkels hebben geïntegreerd, dit zo snel mogelijk doen.

Alipay accepteren met Silkpay:

Als u op zoek bent naar een manier om de betalingservaring van uw winkel te verbeteren, is de integratie van Alipay of Alipay Plus een vanzelfsprekendheid.

Silkpay biedt omnichannel betalingsoplossingen die de beste betalingservaring kunnen bieden voor onze verkopers en hun klanten.

Enkele voordelen van de betalingsoplossing van Silkpay

Officiële partner van Alipay in Europa

Specialist in Chinese betaalmethodes: Alipay, WeChat Pay en UnionPay

Expert in omnichannel betaling en QR-code betaling

Accepteert meer dan 30+ populaire betaalmethoden wereldwijd

Eenvoudig te integreren oplossing

Ondersteuning via telefoon, livechat en e-mail

Onze verkopers zijn beschermd tegen fraude

Een speciale backoffice waar u al uw transacties kunt bekijken en beheren

Meer weten over Alipay? Hoe integreer je het in je bedrijf? Hoe kunt u meer profiteren van deze Alipay? En wat biedt Silkpay?

Over de auteur: Silkpay

Silkpay, gevestigd in Parijs, biedt omnichannel en veilige betalingsoplossingen om fysieke winkels en e-commerce in Europa te helpen meer dan 30 van 's werelds meest populaire betaalmethoden te accepteren: Visa, Mastercard, CB, UnionPay, Alipay+, WeChat Pay en Azië- Pacific's belangrijkste e-wallets.

Silkpay is een winnaar van de LVMH Innovation Award. Het bedrijf werd ook geselecteerd als finalist voor de "Money 20/20" Best Startup en in de "MPE Berlin” Startup Awards. Silkpay won ook de "Best Fintech" awards van Capgemini en BPCE.

Silkpay helpt handelaren om hun klanten de soepelste betalingservaring te bieden. We zijn een getalenteerd en internationaal team, gedreven door één doel: de klantervaring verbeteren en betalingen eenvoudig en veilig maken.