De opkomst van duurzame e-commerce: hoe pas je je business aan?
Hoewel veel mensen nog steeds op afstand werken of onder beperkingen om thuis te blijven, heeft de pandemie de acceptatie van online winkelen over de hele wereld versneld.
Euromonitor meldt dat goederen die in 2020 wereldwijd online worden gekocht met 24% zijn gestegen. In 2021 schat Euromonitor dat 17% van de goederen online zal worden gekocht, bijna het dubbele van de hoeveelheid online verkopen die slechts vijf jaar geleden plaatsvonden. Hoewel dit allemaal goed nieuws is voor bedrijven die online zijn gestart, is het niet zo'n goed nieuws voor ons milieu.
Inderdaad, naarmate de populariteit van e-commerce toeneemt, nemen ook enkele van de negatieve effecten die ermee gepaard gaan toe.
We zullen in dit artikel de effecten van e-commerce op het milieu beschrijven en advies geven voor online verkopers om deel te nemen aan de bescherming van de planeet.
De impact van e-commerce op het milieu:
De adoptie van online winkelen wereldwijd zet onze natuurlijke hulpbronnen onder druk, zoals het creëren van overtollig verpakkingsafval dat naar stortplaatsen gaat.
Volgens een studie gepubliceerd op Our World in Data, leveren plastic verpakkingen de grootste bijdrage aan plastic afval, goed voor meer dan de helft van het wereldwijde totaal.
E-commercebedrijven hebben de verantwoordelijkheid om meer strategische en duurzame beslissingen te nemen die mensen en de planeet als geheel ten goede komen.
Waarom zou je je e-commerce verduurzamen?
Uit onderzoek van de NYU Stern School of Business bleek dat 50% van de groei in de verkoop van verpakte consumentengoederen van 2013 tot 2018 afkomstig was van producten die op de markt werden gebracht als duurzame producten.
E-commercebedrijven hebben vaak nog steeds een slechte reputatie op het gebied van groene bedrijfspraktijken. In werkelijkheid biedt e-commerce echter in veel gevallen economische en milieuvoordelen. Het is van essentieel belang om meer nadruk te leggen op ecologische praktijken en deze actief te communiceren. Consumenten zijn tevreden over duurzame en eerlijke producten en zijn ook bereid er meer voor te betalen.
Hoe maak je je e-commerce duurzaam?
Heroverweeg uw verpakking:
Het versturen van een zonnebril in een doos die geschikt is voor een meubelstuk is waarschijnlijk niet zo milieuvriendelijk.
Minder verpakkingen gebruiken en kiezen voor milieuvriendelijke materialen is een van de makkelijkste manieren om e-commerce te verduurzamen. 41% van de respondenten van de SendCloud-enquête zei dat verpakkingsmaterialen voor online bestelde producten volledig recyclebaar moeten zijn. En dat cijfer stijgt naar 71% door alleen te kijken naar de cijfers van Generatie Z en Generatie Y.
Uw duurzaamheidsinspanningen moeten niet stoppen bij de buitenverpakking. Met een wereldwijd papierverbruik dat naar verwachting zal verdubbelen tussen 2010 en 2060, waarom niet gewoon papieren rekeningen verwijderen? U kunt thermische printers ook gebruiken om inkt te besparen, verpakkingen te consolideren, onnodige plastic zakken te verwijderen, te kiezen voor biologisch afbreekbare etiketten en verpakkingen volledig te hergebruiken. Uw milieuvriendelijke opties zijn er in overvloed.
Kies voor Groene Verzending:
Er tekent zich een trend af met betrekking tot duurzame verzendopties. In Duitsland bijvoorbeeld, als ze een keuze hadden, zou 86% van de Duitsers liever kiezen voor milieuvriendelijk zeilen.
Bovendien is meer dan een op de vijf Duitsers bereid meer te betalen als het bijdraagt aan de bescherming van het milieu. Volgens respondenten mag de toeslag echter niet hoger zijn dan 5%.Hoewel u de milieu-impact van uw zending niet volledig kunt compenseren, kunt u samenwerken met koeriers die koolstofneutrale of koolstofarme verzending aanbieden.
UPS en Hermes bieden bijvoorbeeld koolstofneutrale levering; DHL maakt gebruik van fietsen en elektrische voertuigen, DPD heeft zich ertoe verbonden de C02-uitstoot per pakket met 14% te verminderen; FedEx streeft naar koolstofneutrale activiteiten tegen 2040; terwijl Royal Mail zijn CO2-uitstoot in 2020 met 31,9% heeft verminderd.
Klanten zijn geïnteresseerd in CO2-neutrale levering. Ze zijn echter niet bereid om te veel extra te betalen, vooral niet bij bestellingen met een hogere waarde. Zorg ervoor dat u dit meeneemt in uw prijsstrategie voor bestellingen en retouren.
Pas uw retourbeleid aan:
Rendementen hebben een aanzienlijke impact op het milieu. U verdubbelt in wezen de koolstofuitstoot. Zorg ervoor dat al uw productbeschrijvingen nauwkeurig zijn en aanvullende maatinformatie of veelgestelde vragen bevatten die uw klanten helpen de juiste beslissing te nemen en het aantal retouren te verminderen.
Promoot uw duurzame e-commerce
GoGreen is een initiatief van DHL voor het transport van CO2-neutrale zendingen. De CO2-uitstoot van transport wordt berekend volgens ISO 14064 en vervolgens gecompenseerd door de eigen klimaatprojecten van DHL in overeenstemming met de doelstellingen en specificaties van het Kyoto-protocol.
GLS heeft ook het ThinkGreen-milieu-initiatief, dat gerichte maatregelen gebruikt om de verzending van milieuvriendelijke pakketten te bevorderen. Het doel is om hulpbronnen zo efficiënt mogelijk te gebruiken en processen te optimaliseren, uitlaatgassen te verminderen en afvalverwerking te optimaliseren.
Vergeet niet om uw milieureferenties te promoten op uw website, verpakking, sociale media en tijdens de reis van de koper. Uw klanten zijn op zoek naar milieuvriendelijke en ethische e-commerce retailers.
Het is duidelijk dat het milieubewustzijn toeneemt tussen Generatie Z en Generatie Y. Naarmate uw bedrijf en de markt volwassener worden, is het belangrijk om groene ontwikkelingen en veranderende attitudes en verwachtingen nauwlettend in de gaten te houden. Neem de tijd om naar je huidige situatie te kijken en te zien welke milieuoverwinningen je op korte en lange termijn kunt behalen. Ontwikkel vervolgens een plan om daar te komen.