Alles wat u moet weten over contactloos betalen
De snelle toename van de vraag naar digitale betalingen in Europa is voornamelijk te wijten aan het veranderende gedrag van consumenten en het belang voor digitale betalingen, de drastische toename van grensoverschrijdende transacties en de invoering van de DIGITALE IDENTITEITSPORTEMONNEE VAN DE EU.
Bovendien ontvouwden de jaren 2020 zich als gevolg van de pandemie in het licht van drastische veranderingen voor de detailhandel: nieuwe consumptiegewoonten, nieuwe distributie- en uitvoeringsmodellen, enzovoort. Daarom bouwt de huidige situatie nieuwe Europese betalingsnormen op.
Om zich aan te passen, zullen retailers geen andere keuze hebben dan van een product- en prijsgerichte marketingvisie naar een klantgerichte visie te gaan en zichzelf uit te rusten met meer technologie om deze omwentelingen beter te voorspellen en beter aan de vraag te voldoen.
Wat is contactloos betalen? Hoe accepteer ik ze in jullie winkel? Hoe kunt u de digitale transformatie van betalingstransacties succesvol vormgeven? Wat zijn de trends om te volgen om niet achterop te raken? En wat zijn de fouten om te vermijden?
Als je nieuwsgierig bent om contactloos te worden, maar niet weet waar je moet beginnen, hebben we deze gids samengesteld om je op weg te helpen.
Wat is contactloos betalen?
Contactloos betalen is een betaalmethode waarmee klanten kunnen betalen zonder contant geld of het invoegen / vegen van een kaart. Het enige dat u hoeft te doen, is uw contactloze kaart of mobiele telefoon in de buurt van een kaartlezer / POS-terminal tikken tijdens het afrekenproces. De machine verwerkt de betaling automatisch en de aankoop is binnen enkele seconden voltooid.
Contant versus contactloos betalen in cijfers (Europese markt):
Contactloos betalen verscheen voor het eerst in 2012.
In 2016 werd in Frankrijk ruim 2 miljard euro uitgegeven aan contactloos betalen.
In 2020 bevestigde Nederland dat het aantal contactloze betalingen binnen het land in 10 jaar tijd is verdubbeld.
Nu betalen mensen in Nederland 4 keer meer met hun kaart of mobiele telefoon dan contant.
In Noorwegen heeft 100% van de burgers een bankrekening en slechts 3% van de transacties wordt met contant geld gedaan.
Mastercard zag tussen 2019 en 2021 een toename van 133% in contactloze transacties.
Visa verwacht dat meer dan de helft van de consumenten binnen de komende 10 jaar zal overstappen op contantloos betalen.
Ongeveer 8 op de 10 kaarttransacties in Europa zijn nu contactloos, een aantal dat in 2 jaar tijd met meer dan 25% is toegenomen.
Uit de gegevens van PCM blijkt dat het aantal debetkaarten in Duitsland is gestegen tot 121 miljoen tegen het einde van 2021, waarbij het aantal pinbetalingen met 25,4% is gestegen tot 296,3 miljard euro.
Soorten contactloos betalen:
Contactloze kaarten:
Debet- en creditcards worden beschouwd als de meest gebruikte contactloze betaalmethode op het Europese continent. Ze zijn ook bekend als Tap to Pay-kaarten. De meerderheid van de verkopers heeft een contactloze POS-machine die de kaart kan lezen, waardoor klanten kunnen betalen zonder de kaart te hoeven plaatsen en de pincode in te voeren.
Accepteer Contcatless-kaarten in uw winkel met Silkpay.
Mobiel betalen en e-wallets:
Mobiele apps en e-wallets zijn de op één na meest gebruikte contactloze betaalmethoden. De gebruiker moet applicaties installeren, zijn bankrekening of kaart eraan koppelen en alleen met zijn mobiele telefoon betalen.
Enkele van de meest populaire e-wallets ter wereld zijn Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay, Alipay, WeChat Pay. Google Pay wordt momenteel gebruikt door meer dan 150 miljoen gebruikers in 45 markten. Alipay wordt gebruikt door 1,3 miljard gebruikers.
Het gebruik van mobiele betaalapps biedt de gebruiker extra veiligheid, wat het warme welkom verklaart dat ze van gebruikers over de hele wereld hebben ontvangen. Alle transacties vereisen een vingerafdruk, gezichtsidentificatie of codeautorisatie. Bovendien voegen deze applicaties een extra beveiligingslaag toe omdat alle transacties worden gecodeerd. Ze zijn als een muur tussen de bankrekening- of kaartgegevens van de klant en de handelaar.
Welke andere voordelen kan contactloos betalen bieden naast veiligheid?
Zeer snel en moeiteloos:
Contactloos betalen kost 30 tot 50% minder tijd dan standaard kaartbetalingen. En in vergelijking met contant geld kost contactloos 60% minder tijd bij het afrekenen. Met contactloze kaarten konden klanten zelfs hun portemonnee over de machines laten zweven zonder hun kaarten te hoeven pakken.
In 2014 introduceerde Apple bijvoorbeeld zijn Apple Pay e-wallet om zijn gebruikers in staat te stellen per mobiele telefoon te betalen, ook al hebben ze hun kaarten niet bij zich.
Hogere inkomsten voor verkopers:
Het aanbieden van contactloze betalingsopties verhoogt alleen de klanttevredenheid en bevordert uw bedrijf. Contactloos betalen is niet langer een dienst met toegevoegde waarde, integendeel, het wordt de norm van betalingstransacties in Europa.
Hoe accepteer ik contactloze betalingen?
POS-terminal:
De POS is de machine die verkopers kunnen gebruiken om kaarttransacties te verzamelen. Via een Silkpay POS-terminal kunnen verkopers alle debet- of creditcards (Visa, Mastercard, UnionPay, American Express, enz.) en contactloze betaalmethoden zoals Google Pay of Apple Pay accepteren.
De klant kan dan de muis over de POS bewegen om contactloos te betalen.
Het gebruik van Silkpay's POS maakt het ook gemakkelijker om terugbetalingen te verwerken. Hiermee kunt u ook retouren, terugbetalingen en retrocessies volgen.
PaybyLink:
Als u geen technische kennis heeft, is de eenvoudigste manier om de betaalmethode "PaybyLink" voor contactloos betalen te integreren. De handelaar maakt een betalingslink via zijn backoffice of Silkpay-app en stuurt deze naar de klant via elk kanaal (sociale media, sms, e-mail ...). De klant kiest de betaalmethode van zijn keuze en betaalt zijn aankopen veilig.
PaybyLink maakt het uiterst gemakkelijk om betalingen te ontvangen. Wanneer u een link naar een betalingsverzoek verzendt, is de kans groter dat uw klant deze onmiddellijk ziet. Bovendien is het een dubbel voordeel als ze hun betalings- of bankgegevens op hun telefoon opslaan, ze kunnen u met slechts een paar klikken betalen.
API:
API-integratie integreert het hele betalingsproces in uw website. De koper hoeft de huidige pagina niet te verlaten om de transactie op een externe website (die van zijn bank) te verifiëren. Uw website neemt de verificatie van de gegevensnaleving van de koper over en valideert de transactie.
Silkpay biedt u volledige documentatie en ondersteunt u gedurende het hele proces van API-integratie.
Wat zijn de populairste betaalmethoden voor contactloos betalen?
Op basis van onze gegevens zijn de top 3 betaalmethoden die onze verkopers altijd in hun bedrijf willen integreren:
UnionPay: Het grootste kaartnetwerk ter wereld - op kaarten en QR-codes gebaseerde betaalmethode.
Alipay: De meest gebruikte e-wallet in China met 1,3 miljard gebruikers - QR-code-gebaseerde betaalmethode.
WeChat Pay: De op één na meest gebruikte e-wallet in China met bijna 1 miljard gebruikers - op QR-code gebaseerde betaalmethode.
Wat vinden klanten van contactloos betalen?
Klantgedrag en -intenties zijn de afgelopen jaren door duizenden onderzoekers bestudeerd terwijl klanten de transformatie van retail vormgeven.
De impact van de pandemie op het betalingsgedrag van consumenten:
83%
Consumenten maken zich zorgen over het aanraken van een creditcardbetaallezer
54%
Consumenten zouden verhuizen naar een nieuwe winkel die contactloos betalen installeert
70%
Consumenten die nieuw zijn bij contactloos betalen, gaan door na Covid-19
Volgens de Europese Centrale Bank (ECB) schakelen consumenten in de Europese zone geleidelijk over op contactloos betalen, hetzij via mobiele apparaten of kaarten. Volgens de bovenstaande grafiek was de meest genoemde reden voor deze overgang naar digitale betalingen het feit dat elektronische betalingen gemakkelijker werden gemaakt (45% van de respondenten koos gemak als reden).
Enerzijds bereikte het gebruik van contactloos mobiel betalen een penetratiegraad van 52% in Denemarken, 31% in Portugal, 29% in Polen en 27% in België in 2021.
Aan de andere kant toont de Franse bevolking, in tegenstelling tot andere Europese landen, niet veel interesse in mobiele betalingen, maar het land zag in 2020 een hausse in contactloze kaartbetalingen. Contactloos betalen met een kaart in Frankrijk is met 38% in volume en 89% in waarde gestegen tot respectievelijk 5 miljard transacties en 80 miljard euro.
Het geval van Duitsland:
Duitsland wordt beschouwd als een van de landen waar klanten het meest afhankelijk zijn van contant geld. Hoewel burgers contactloos betalen afwijzen, toonden Duitse consumenten een opmerkelijke interesse in debetkaarten en is er een aanzienlijke daling van het gebruik van contant geld.
Volgens Euromonitor zullen kaartbetalingstransacties in Duitsland naar verwachting met 28% toenemen van 2019 tot 2025. Deze stijging is ook te wijten aan de verdubbeling van de transactielimiet voor contactloze kaartbetalingen tot 50 euro in Duitsland, net als in veel andere Europese landen (bijvoorbeeld Frankrijk).
Volg je de stappen om contactloze betalingen te accepteren?
De ultieme regel: klantervaring is een prioriteit
Als je goed kijkt naar de klantgedragsonderzoeken van de afgelopen jaren. Het lijdt geen twijfel dat klanten de ervaring verkiezen boven vele andere factoren.
Volgens een onderzoek is meer dan de helft van de consumenten het erover eens dat ze eerder geneigd zijn om te kopen bij retailers die technologie gebruiken om de winkelervaring te verbeteren. En 47% van de consumenten zou winkelen bij retailers die technologie gebruiken om face-to-face contact te verminderen.
Om de overstap te maken naar contactloos betalen in uw bedrijf, is het noodzakelijk om de onderstaande stappen te volgen:
1- Controleer uw bestaande materiaal:
In de regel kunnen de POS-terminals al contactloze betalingen accepteren. Controleer of er een pictogram met een paar regels is dat eruitziet als een Wi-Fi-pictogram. Dan kun je contactloze betaalmethoden accepteren. Zorg ervoor dat u de contactloze betalingsoptie inschakelt.
Moet u nieuwe apparaten installeren en contactloze betaalmethoden accepteren? Neem contact op met een Silkpay-specialist voor hulp.
2- Installeer de betaalmethoden van uw keuze:
Als u contactloze betalingen met Silkpay accepteert, kunt u kiezen uit onze 30 betaalmethoden, waaronder: Visa, Mastercard, UnionPay, Alipay, WeChat Pay, American Express, enz.
3- Het opleiden van uw medewerkers is een must:
Voor een soepel, soepel afrekenproces moet u uw werknemers trainen om te leren hoe ze de nieuwe apparaten moeten gebruiken. Klanten zullen zeker vragen stellen, zoals waar ze op hun kaart moeten tikken, uw werknemers moeten bereid zijn om klanten te begeleiden voor een aangenamere betaalervaring.
Na het openen van een account bij Silkpay zorgen onze medewerkers voor de persoonlijke training van uw medewerkers in uw winkel als u in de regio Parijs woont.
4- Promoot het bij uw klanten:
Zodra contactloze betalingen zijn geïnstalleerd, kunt u het bericht verspreiden dat u contactloze betalingen accepteert door:
Stuur e-mails naar uw bestaande klanten
Etalagepictogrammen en stickers
Stickers bij de kassa
Aankondigingen
Zodra uw klanten weten dat u contactloze betalingen accepteert, brengt dit alleen maar meer klanten en meer verkopen naar uw winkel.
Resultaat:
Contactloze betalingen zoals tap-to-pay-kaarten of e-wallets hebben de afgelopen jaren veel aan populariteit gewonnen, vooral aan het begin van de pandemie in 2020. Hoewel deze betaalmethoden de beste beveiligingsfuncties bieden voor hun gebruikers door biometrische verificatie of anderen te vereisen, worden contactloze betalingen nu veel gebruikt. Daarom is het raadzaam om ze in uw winkel te accepteren om de betalingstrends bij te houden en meer winst te maken.
De overgang naar contactloos betalen is inderdaad makkelijker dan je denkt. Het kan zijn dat u al de mogelijkheid hebt om contactloze betalingen te accepteren wanneer u uw apparatuur controleert. U hoeft alleen maar de juiste betaalmethoden in uw bedrijf te integreren (online of offline).
Door een contactloze betalingsoplossing toe te voegen, biedt uw winkel uw klanten evenwichtige opties en een extra snelle en veilige betaalmethode. Het is ook aangetoond dat het hebben van een online betalingsoptie zoals PaybyLink de omzet verhoogt en de cashflow verbetert.
Lees meer over hoe Silkpay u kan helpen snel meer inkomsten te genereren via betalingen. Wij beantwoorden graag uw vragen en helpen u de beste contactloze betaaloplossingen te gebruiken voor uw zakelijke behoeften.
Over de auteur: Silkpay
Silkpay, opgericht in 2016, is een fintech-bedrijf en leverancier van op maat gemaakte betalingsoplossingen in Europa, met het hoofdkantoor in Parijs (Frankrijk). Silkpay biedt veilige omnichannel betalingsoplossingen waarmee fysieke winkels en e-commerce winkels in Europa en de Verenigde Staten gebruik kunnen maken van 's werelds meest populaire betalingsmethoden: Alipay, WeChat Pay, UnionPay, Visa, Mastercard, CB, PayPal, Google Pay, evenals zoals bankoverschrijvingen en domiciliëringen.
Silkpay is winnaar van de LVMH Innovation Award en was aanwezig op de LVMH-stand op Vivatech in 2019. Het bedrijf werd ook geselecteerd als finalist voor de "Money 2020" Best Startup en in de "MPE Berlin" Startup Awards. Silkpay won ook de "Best Fintech" awards van Capgemini en BPCE.
Silkpay helpt handelaren om hun klanten de meest soepele betalingservaring te bieden. We zijn een getalenteerd en internationaal team dat wordt gedreven door één doel: de klantervaring verbeteren en betalingen eenvoudig en veilig maken.
Sources:
Rapport 2020 de l’Observatoire de la sécurité des moyens de paiement (OSMP)
https://investor.mastercard.com/financials-and-sec-filings/quarterly-results/default.aspx
https://usa.visa.com/about-visa/newsroom/press-releases.releaseId.18711.html